• 11+ ans spécialistes optimisation des moteurs 11+ ans spécialistes optimisation des moteurs
  • 5 branches dans la Benelux 5 branches dans la Benelux
  • Note moyoenne des clients: 9.6 Note moyoenne des clients: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

De DSG-versnellingsbak is ontworpen door Borg Warner voor de Volkswagen groep.
Audi gebruikt de DSG tonder de naam S-Tronic die daarmee is gekomen met de facelift van de Audi A3 8P.

DSG is een afkorting voor Direkt Schalt Getriebe, of vertaald naar het Engels: Direct Shift Gearbox.

Het speciale aan de DSG-versnellingsbak is dat hij twee koppelingen heeft, in tegenstelling tot de reguliere automaat bakken die er slechts één hebben. Hij heeft één koppeling voor de even versnellingen en één voor de oneven versnellingen. De achteruit zit op dezelfde koppeling als de oneven versnellingen. Tijdens het overschakelen wordt er niet alleen van versnelling gewisseld maar dus ook van koppeling. Als je in de 2e versnelling rijdt staat de 3e versnelling al klaar op de andere koppeling. Zodra het signaal wordt doorgegeven dat er overgeschakeld kan worden, wordt de koppeling van de even versnellingen ontkoppeld en daarna gelijk de koppeling voor de 3e versnelling los gelaten. Door het gebruik van dit systeem wordt de schakeltijd aanzienlijk verkort en het comfort pikt daar ook een graantje van mee. Één nadeel van de DSG-versnellingsbak is dat de eerste generaties relatief weinig koppel kunnen verdragen. Daarom werden ze voorheen alleen gebruikt in combinatie met lichte motoren. Dat tegenwoordig een DSG-versnellingsbak wel veel koppel kan verdragen wordt bewezen met de speciaal ontworpen versie voor de Bugatti Veyron 16.4 met 1200 pk en 1500nm aan koppel! Omdat de ontwikkeling van deze DSG versie aanzienlijk duurder is kan deze helaas nog niet gebruikt worden in alle de hedendaagse VAG modellen.

De eerste DSG-versnellingsbak werd gebruikt in de Volkswagen Golf R32 die werd gelanceerd in 2003. Niet veel later kwam Audi ook met de S-Tronic die als eerst werd gebruikt in de Audi TT 3.2 die dezelfde VR6 motor heeft als de Golf R32. Deze eerste generatie DSG-versnellingsbakken wordt ook aangeduid met DQ250. De DQ250 wordt alleen gebruikt in combinatie met dwarsgeplaatste motoren en kan ook gebruikt worden in combinatie met vierwielaandrijving. Met een koppel van 350Nm die hij kan verwerken is dit een van de lichtere varianten.

Vervolgens kwam Volkswagen met een nieuwe versie van de DSG, de DQ200. Dit is een 7-traps versnellingsbak en is kleiner en lichter dan zijn voorganger. Ze hebben deze gewichtsbesparing bereikt door droge koppelingen toe te passen in plaats van door olie gekoelde platen zoals bij de DQ250. Ook is hij zuiniger geworden door het toepassen van de droge koppeling. Het grote nadeel van de 7-traps DQ200 ten opzichte van de 6-traps DQ250 is dat hij maar 250Nm aan max koppel kan verwerken en is daarmee de lichtste versie die ze hebben uitgebracht. Tevens is de DQ250 alleen toe te passen bij voorwiel aangedreven auto’s en dus niet mogelijk in combinatie met vierwielaandrijving.

In 2010 word de nieuwste generatie DSG-versnellingsbakken gelanceerd, de DQ600. Ook dit is een 7-traps versnellingsbak maar kan een koppel van 600Nm verwerken en is daarmee de sterkste variant die Volkswagen tot nu toe heeft ontwikkeld. De DQ600 is lichter en kleiner dan zijn de DQ250 en is voor het eerst toegepast in de Volkswagen Transporter en bij de Audi TT RS.

Toch zijn de ontwikkelingen op DSG gebied nog lang niet stop gezet! Wij als automotive software programmeurs hebben de software van de DSG bak nog eens goed bekeken en kunnen nog het nodige aanpassen wat de rijsouplesse en de fun factor ten goede komt. Hieronder nog een korte opsomming van wat wij voor u kunnen betekenen op DSG gebied.

DSG opties bij Unlimited Tuning

DSG Koppelbegrenzers verhogen

Deze aanpassing is soms nodig na een tuningssessie om de DSG alsnog goed te laten schakelen.

DSG Toerenbegrenzer verhogen

Het maximaal toelaatbaar toerental van de motor wordt verhoogt met als doel verder te kunnen doortrekken in de versnellingen.

DSG Kickdown verwijderen

We kunnen de kickdown functie deactiveren alleen in de manual stand , of indien gewenst juist ook in D of S.

DSG Launch control activeren en/of aanpassen

Deze functie kunnen we activeren in de sportstand. Het gewenste toerental waarbij de Launch control geactiveerd dient te worden kunnen we eveneens naar wens van de klant afstellen.

DSG Reactietijd verkorten van de flippers

We zorgen dat de automaat nog sneller reageert bij het aanraken van de flippers op het stuurwiel.

DSG Schakeltijd verkorten

We laten de automaat nog sneller overschakelen in de D en/of de S stand.

DSG Geoptimaliseerde “D” en “Sport” –modus

Het schakelmoment kunnen we aanpassen naar wens van de klant. Al dan niet in de S, dan wel in de D stand. Dit doen we vaak voor auto’s die een caravan dienen te trekken. De S-stand trekt te lang door en de D stand schakelt te snel over. Wij maken dan in de S-stand een mooie middenmaat tussen de S en de D wat ideaal is voor het trekken van de caravan.

DSG Verbetering van het rijcomfort

Middels software aanpassing kunnen we de DSG-bak nog rustiger en vloeiender laten schakelen.

Contact opnemen