• 11+ ans spécialistes optimisation des moteurs 11+ ans spécialistes optimisation des moteurs
  • 5 branches dans la Benelux 5 branches dans la Benelux
  • Note moyoenne des clients: 9.6 Note moyoenne des clients: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

Datalogging is één van de vele tools die Unlimited Tuning gebruikt om de kwaliteit van zijn tuning te waarborgen. Ook al is een auto op de testbank geweest en ziet de grafiek er prachtig uit dat wil niet zeggen dat de motor optimaal functioneert.

Datalogging Unlimited Tuning

Met een prachtige lijn op de testbank kan het namelijk best zo zijn dat er af en toe nog een knock-detectie plaats vind. Hier geeft de auto geen melding van en zie je ook niet direct terug op de testbank. Toch kan dit voor flinke motorschade zorgen, zowel op kort- als op lange termijn! Middels datalogging kunnen we onder andere precies zien wat de ontsteking doet, of die terug trekt, of die mooi netjes oploopt, of dat er misschien wel een knock-interventie plaats vind.

 

Alleen een testbank run, of alleen logging is geen garantie voor 100% kwaliteit. Het gaat om de set met verschillende tools die door de tuner gebruikt word om zo kwaliteit en levensduur van de motor te garanderen. Dit maakt het verschil tussen de ene of andere tuner, en is vaak ook prijs gerelateerd.

 

Welke data is voor ons belangrijk en wat kunnen we ermee?

In het geval van een benzine motor is het voor ons van belang dat de timing (moment van ontsteken) strak is. Bij de tuning van een benzine motor is het onvermijdelijk dat de ontsteking opnieuw moet worden afgesteld. Of het nou om vervroeging of verlaten van het moment gaat, dit moet aangepast worden en hier moet een controle op word uitgevoerd.

In het voorbeeld hieronder zie je hoe de ontsteking vooral niet moet zijn. Onderstaande auto had helaas E-10 in de tank wat het afstellen van de ontsteking nog delicater maakt. Op de testbank zag de grafiek er redelijk uit. Echter de log vertelde wat anders. De ontsteking bouwt op tot 3 graden en valt weer terug (ingrijp van het motormanagement). Vervolgens word weer geprobeerd de ontsteking op te bouwen, maar tevergeefs en stort weer in. En erger nog, dit gaat gepaard met 3 knock-interventies. Als we deze auto hadden meegegeven had dit zeker motorschade op langer termijn opgeleverd. Iets wat we zonder logging nooit achter waren gekomen!

 

datalogging unlimited tuning - ontsteking verkeert

 

Hieronder een voorbeeld van een strak afgestelde ontsteking die oploopt riching 15 graden voorontsteking zonder interventies vanuit de ecu.

 

datalogging unlimited tuning - ontsteking goed

 

En zo zijn er tal van sensoren die wij loggen. Verder is zeer belangrijk wat de lucht-brandstofverhouding doet, de turbodruk, de inlaat temperatuur en of er geen correcties zijn op de gasklep. Bij diesel kijken we onder andere naar de uitlaatgastemperatuur, turbodruk, raildruk en vooral het aantal milligram diesel dat er per cilinder word ingespoten.

 

Heeft u het idee dat uw auto niet goed loopt, of dat de tune die er (blindelings) in uw auto is gezet niet goed functioneert? Wij kunnen uw auto loggen en eventueel op onze testbank plaatsen om vermogen te meten en op vermogens-dipjes te controleren.

Datalogging en een uitgebreide analyse door één van onze monteurs vragen we € 75,-