• Al ruim 11+ jaar ervaring Al ruim 14+ jaar ervaring
  • State of the art apparatuur State of the art apparatuur
  • 5 Filialen in de Benelux 5 Filialen in de Benelux
  • Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling: 9.6 Gemiddelde klantbeoordeling

Voordelen van Unlimited Tuning

  • Al ruim 14+ jaar ervaring
  • Gloednieuwe testbank
  • Maatwerk mogelijkheden, niks is te gek
  • Uitsluitend professionals in dienst

Unlimited Tuning in strijd tegen slechte chiptuning.

Als wij de software uitgelezen hebben op een van de 3 bovenstaande manieren dan slaan wij dat op in onze database. Vervolgens gaat de programmeur aan de slag en maakt de aanpassingen in de software aan de hand van uw wensen. Om het extra vermogen te krijgen, of juist de brandstofbesparing, dan moeten de waarden in de software veranderd worden. Die gewenste afstelling bereiken wij doormiddel van de turbodruk te verhogen, meer brandstof in te spuiten, langer brandstof in te spuiten, de ontsteking te vervroegen en begrenzers te verwijderen. Dit zijn een paar aspecten die wij aanpassen om uiteindelijk de auto naar uw wens af te stellen. Als al deze aanpassingen voltooid zijn slaat de programmeur deze aangepaste softwareversie op als zijnde getuned en kunnen wij die weer terugschrijven in de ECU. Hierbij gebruiken wij dezelfde aansluitingen die wij nodig hebben om de software uit te kunnen lezen. Vervolgens bouwen wij alles weer dicht en gaat wij indien nodig weer een testbankmeting uitvoeren. Vervolgens kunt u altijd een testrit maken om te beoordelen of alles naar wens is.

Een slechte tuning herken je meestal aan:

  • Weinig tot geen vermogenswinst
  • Vermogensopbouw niet geleidelijk (stotteren)
  • Zeer nerveus/ niet fijn rijden
  • Motorstoringslampjes die geregeld gaan branden
  • Motorschade (gescheurde zuigers, meerdere kapotte turbo's)

Quality doesn't come cheap!

Hier een goed praktijkvoorbeeld van wat de prijsstunters o.a. uithalen:

Wij kregen de vraag van een autodealer binnen of wij ze konden helpen met een gecrashte ECU (motorstuurcomputer). De betreffende auto was bij de garage aan de computer gehangen, de computer gaf aan dat er een update plaats moest vinden. Na het uitvoeren van de update zat er helaas geen leven meer in de auto. Wij hebben de motorcomputer onderzocht en bleek dat deze bij een (goedkope)tuner, die niet bepaald een gevestigde naam heeft, is getuned. De goedkopere tuners kunnen voor het bedrag wat de klant afrekent simpelweg geen maatwerk verzorgen. Ze laden vaak een standaard pakket van een andere auto in. In dit geval was er ook een softwarepakket van een aandere auto ingeladen met alle gevolgen van dien. In de software zitten namelijk auto specifieke instellingen verwerkt, bijvoorbeeld het chassisnummer. Ondanks dat de klant na tuning een leuke vermogenswinst had, reed hij al die tijd met een ander chassisnummer rond in de motorcomputer. Enige tijd later ging meneer naar de dealer waar de auto vervolgens aan de computer werd gehangen. Wegens bovenstaande actie leest de dealercomputer nu het (verkeerde) chasisnummer uit die in de software staat. Aan de hand van dit verkeerde chassisnummer wordt vervolgens een verkeerde update geplaatst. Gevolg: een gecrashte motorcomputer. De tuning was destijds 150,- euro goedkoper dan dat die bij een gerenomeerde tuner betaald zou moeten hebben. Echter, nu het probleem is achterhaalt moet meneer een nieuwe motorcomputer aanschaffen t.w.v. € 1200,-.

Powerbox/ Piggybag

Helaas zien we steeds meer bedrijven die powerboxen of piggybags plaatsen. Nu zijn niet alle powerboxen slecht maar voor een goede variant moet je vaak wel diep in de buidel tasten. Powerboxen als Speedbuster en Steinbauwer functioneren goed, alleen schrik niet van prijzen tussen €600,- en €1200,-.

Nu zijn er tot grote ergernis een aantal tuners in Nederland die deze zogenaamde piggybags bij benzine motoren (met of zonder turbo) plaatsen. Dit zijn de grootste boefjes! Deze "piggybags" worden meestal op de MAP/MAF sensor aangesloten. In deze box zit alleen een veredelde weerstand van een paar cent verwerkt. Door een weerstand tussen, bijvoorbeeld de luchtmassameter te plaatsen, hou je het signaal richting de ECU voor de gek. Er wordt dus alleen extra brandstof ingespoten, wat dus zeker niet "tunen" is! In sommige gevallen loopt de auto daardoor veel te rijk waardoor er zelfs vermogensverlies optreedt. Als wij een auto echt voorzien van een chiptuning dan gaat er vaak veel tijd in zitten om de juiste lucht/brandstof verhouding af te stellen. Een juiste AFR (Air Fuel Ratio) is van groot belang! Een piggybag is dus absoluut geen juiste manier van tunen!

Een tweede belangrijke factor bij het tunen van benzine motoren is het aanpassen van het ontstekingstijdstip. Tijdens het schrijven van onze chiptuning berekenen we heel nauwkeurig met hoeveel graden wij het brandstofmengels eerder kunnen ontsteken. Als je dit goed doet kan je redelijk wat vermogen winnen. Zeker als we praten over een atmosferische motor dan is het bijstellen van de ontsteking erg belangrijk! Een powerbox of piggybag kan nooit het ontstekingstijdstip aanpassen.

Contact opnemen